H1N1

Ja, så var det den där nya influensan, den så kallade "Svininfluensan", "svinis", "baconfeber" whatever.
Jag har funderat över den och det är så märkligt hur det avlånga landet Sverige reagerar.  Jag tänker inte lägga vikt på fakta - för tyvärr har jag inte orkat sätta mig in, men jag kan inte låta bli att förargas.
Känns det inte som att vi åter står i en krigsperiod?
Sverige har delats i två läger och det råder kaos. Det är de som ska vaccineras, mot de som inte ska vaccineras. Media har blåst upp det som en ballong och vi kan ju bara bäva inför när den spricker. Föräldrar runt om i landet är livrädda och snart kommer det säkert råda undantagstillstånd.
På samma sätt som i det gamla Sovjet har folkets ställts mot varandra och numera "anger" man de personer som inte ska vaccinera sig. Man skriker, tjallar och så lågt som mobbar de som inte vill vaccinera sig och det är så otroligt hur detta kan ske i ett land som detta, ett land med total demokrati.
Ändå accepteras det inte att en del av befolkningen, jag vet inte hur stor del, väljer att säga nej till detta vaccin som svenska staten köpt in.
Elever runt om i skolan förhör sina vänner i hoppet om att hitta någon stackare som gjort "fel" val.
Allt ställs mot sin spets när den svenska jantebefolkningen drar ut på rövarstråt och avverkar alla som ställt sig utanför gemenskapen. Alla som väljer att stå utanför ska bort. Stalin gjorde detsamma. Jag vet att jag drar allt till sin spets, men jag kan för gudsskull inte förstå hur dessa människor, föräldrar, deras barn, tänker när de argt argumenterar: Tänk om du smittar någon annan?
SO WHAT?! Är du vaccinerad blir du förhoppningsvis inte sjuk, och vad spelar det då för roll? Är det inte mitt eget val att stå utanför? Är det inte mitt land - och juste, var inte Sverige en demokrati där alla har rätt till en åsikt? Jo, så länge du följer gamla vänliga jante.
Jag trodde faktiskt för ett ögnblicks sekund att vi höll på att se en förändring, men tydligen inte. Föräldrar värvar sina barn som sprider traditionen vidare och nu har vi som väljer att stå utanför utsets till syndabockar för sjukdomen. H1N1 håller på att dela Sverige i två delar, jag har gjort mitt val och jag vill att det accepteras. Mer kan jag inte göra, för jag har inte resursen att sammansvärja ett land i konflikt. Tänk att en vanlig influensa ska leda till så mycket bekymmer. Jag klandrar inte de som väljer att vaccinera sig, men tyvärr blir jag klandrad för att jag väljer bort solidariteten i att hjälpa mitt land. Det är så sorgligt att dessa människor kan klandra oss för att vi inte väljer att gå till vårdcentralen medans vi blir dränkta i kritik och skrik så fort vi nämner influensan. Skrattar jag får jag ett panikslaget skrik om " Det där är inget kul, man kan dö!".
Jag ber om ursäkt för en difus text, men jag behövde avreagera mig på de människor som dömmer mig för att jag enligt dem gör "fel val".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0