Funderingar över hur ett liv som tonåring på södra latin kan te sig

Tillbaka till skolbänken. Sätt dig där. Titta ut genom fönstret och försök lyssna. Pilla inte på mobilen. Annars låser jag in den. Titta på klockan, säger den tick tack? Nej den stannade visst.
Ingen spanienresa, nej, jag är bara en språkare - du får din chans nästa på, vi lovar.... om det blir något. Men Ryssland låter väl lockande? Ja, Putin betalar, jippi! Prov, plugga mer så klarar du provet och får åka. Bara ett litet hinder serru! Glöm inte latinläxan bara, och naturkunskapsprovet, och engelskaboken! Väntaaaa, du har spanskaläxa, det är ju prov snart! Men glöm för i helvete inte bort att du ska skriva ett psykologiarbete och redovisa på tisdag. Nej nej fröken, jag klarar mig bra, inte stressad, bara lite uppe i varv, kanske drack lite för mycket kaffe? Eller visst ja, jag dricker inte kaffe ju! Fan, där sprack ännu en ursäkt. Hur ska du nu göra på spanskan? Kan du konjunktiv eller? Nej fråga kompisen där brevid... Men var är lexikonet? Vaaaa- har du inte ett eget ditt pundo? Nej jag har inte råd... var är min rabatt? Dina föräldrar har väl pengar? Ja, men dem kan man göra nåt kul för. Pundo kan du vara själv förresten.
Nu får det vara nog. Drick lite te, ännu mer te. Du kan ju bli beroende. Nej, te innehåller väl inget koffein? Äh, det blir bara jobbigt så, koppla av istället - du kommer göra ett så gott intryck på alla. var bara dig själv, men lugna ner dig lite snälla dig? Bara lite sådär. Och iväg går ett leende ufo med tänder från arktis.
Nu är det dags för några timmars sömn, och sen kanske lite studier i latinets bortglömda gravkammare, för imrgon börjar det äntligen om igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0