Le Petit Prince

"Alla stora älskar siffror. När du talar med dem om en ny vän, så frågar de aldrig om det som är viktigt. De säger aldrig: 'Hurdan klang har hans röst? Vad vill han helst leka? Samlar han fjärilar?'- De frågar: 'Hur gammal är han? Hur många bröder har han? Hur mycket väger han? Vad förtjänar hans far?' Först efter att ha fått reda på allt det där tror de, att de känner honom. Om du säger till de stora:'Jag har sett ett vackert hus av skärt tegel med pelargonier i fönstren och duvor på taket ...', så kan de inte tänka sig hur huset ser ut. Man måsta säga till dem: 'Jag har sett ett hus som kostar hundra tusen.' Då ropar de: 'Åh, så vackert!"


Jag ska aldrig bli som de stora.
Gårdagen åtnjöts i soffan tillsammans med barnboken "Lille prinsen", om någon har läst den? En bok jag läste när jag gick i 3:an men inte hade större minnen ifrån. Nu är jag fylld till bredden med barnsliga tankar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0