Föråldrar gammal kunskap

Det mesta här i livet verkar bestå av färskvaror. Så även kunskap. Om den inte ständigt tankas på blir kunskapen gammal och grå; vare sig det gäller det faktum att kunskapen föråldras och faktiskt inte överenstämmer med verkligheten, edera att den blir bortglömd då den inte kommer till användning. För så är det ju faktiskt, vi kan inte använda oss av all den kunskapen vi besitter. Det handlar om, skulle jag säga,  att sålla den information man ska inta. Det vet nog de flesta som läser något språk för exempel. När man blir äldre och läraren inte delar ut en stencil med veckans tio glosor måste man som elev börja ta eget ansvar. Man måste - för att följa med de stora kliv skolan plötsligt börjar ta - börja ge sig själv de där glosorna, och helst dubbelt så många ... om dagen.
Men hur väljer man då vilka de absolut 20 viktigaste orden är idag? Vilka är de absolut viktigaste 20 orden i det språk jag håller på att lära mig - som jag inte kan?
Där träder svårigheten med kunskap in, för det handlar ju inte bara om att omvandla information, utan att välja de viktigaste delarna också.
Andra saker som också ständigt behöver vara i bruk för att verka är konsten att skriva. Varje dag måste man traggla text hit och dit för att på bästa sätt välja de mest lämpade orden i rätt följd, böjda i rätt kasus - eller vad det nu handlar om.  Och av denna simpla anledning hade jag tänkt att jag kommande tid ska upptadera minst en gång om dagen, för det kanske faktiskt inte handlar om hur intressant ett ting är att skriva om, utan om hur intressant man gör det. Hur som helst tänkte jag i alla fall på riktigt börja leta små ämnen jag kan ta upp här och sedan utveckla tankarna kring i små korta texter, ungefär som denna. Det här blir alltså nummer ett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0